Maija Derena

Otrdiena, 22. oktobris, KSuns, 18:00 – 19:00 

 

Maya Deren / 

(1917 - 1961, Ukraina)

meshes_of_teh_afternoon_2.jpgmeshes_of_teh_afternoon.jpgrithusal_in_transfsdf_time.jpg

 

Apraksts: Līva Pētersone

Metaforiski runājot, Maiju Derenu var uzskatīt par tiltu, kas savieno avangarda kino sākumu Vakareiropā (sirreālisms, dada, montāžas kino) ar tā turpinājumu Amerikā. Viena no nozīmīgākajām autorēm 20. gs. četrdesmito un piecdesmito gadu avangarda kino, Derena, mēdza izteikties, ka viņas filmas izmaksā tikpat, cik Holivudas kino lūpu krāsa. Derena, arī dejotāja, horeogrāfe, fotogrāfe, rakstniece, eksperimentālā kino teorētiķe, joprojām ir viena no enigmātiskākajām figūrām kino mākslā. Viņas filmas ir misticisma, psihoanalītisku alūziju, sirreālisma elementu un jutekliskuma pilni, formāli eksperimenti kino mākslā, kas kategoriski nostājas pret komerciālā kino pamata postulātu - publiku izklaidējošu, secīgu stāstu. Derenas ledlauža efektam līdzīgās provokācijas mākslā liecina par viņas vizionāro spēju radīt kaut ko, kas feminisma ideju formā plašāku rezonansi guva krietni - divdesmit gadus - vēlāk. Derenas kino ir arī apliecinājums kinorežisora-autora konceptam, kurš institucionalizētu, definētu nozīmi guva līdz ar vīriešu - kino kritiķu un režisoru - darbību piecdesmitajos, sešdesmitajos gados Francijā.  

Trīs programmā iekļautās filmas – Pēcpusdienas sapņi (Meshes of the Afternoon, 1943, 14’), Zemē (At Land, 1944, 15’) un Rituāls mainītā laikā (Ritual in Transfigured Time, 1946, 15’) – iespējams ir viņas darba esence, piedāvājot hronometrāžas ziņā koncentrētu kino valodas eksperimentu un eksplozīvu, vizuālo tēlu blīvi piesātinātu ieskatu ļoti avangardiskā - arī šodienas acīm raugoties - kinomākslā.

Programmā:

Meshes of the Afternoon / Pēcpusdienas sapņi, 1943, 14 min, 16 mm

At Land / Zemē, 1944, 15 min, 16 mm 

Ritual in Transfigured Time / Rituāls mainītā laikā, 1946, 10 min, 16 mm