Žermēna Dilaka

 Otrdiena, 22. oktobris, KSuns, 19:30 - 21:00

 

/ Germaine Dulac / 

(1882 - 1942, Francija)

La_Souriante_Madame_Beudet.jpg La_Souriante_Madame_Beudet3.jpg 

 

Apraksts: Dāvis Sīmanis

Tā bija les années folles radošā visatļautība, kas radīja Žermēnu Dilaku, iespējams, unikālāko sievieti kino vēsturē. Viņu var saukt dažādos vārdos – avangarda pioniere, feministiskā kino ideāliste, impresionisma teorētiķe vai nesamierināmā sociāliste, tomēr neviens no tiem pilnībā neraksturo viņu, kā patiesi interesantu un sensitīvu filmu režisori. Lai arī teorijā viņa meklēja veidu, kas definētu to, kā kino var funkcionēt kā valoda, skatoties viņas filmas kļūst skaidrs, ka tās pārvar aukstu analīzi, topot par īstiem mākslas faktiem. Autore dzīves laikā radījusi vairāk kā trīsdesmit filmas, tomēr abas (vienlaikus tik līdzīgās, bet tādā pašā mērā arī atšķirīgās) filmas, kas iekļautas šajā programmā, šķiet, visprecīzāk raksturo Dilakas kino dabu. Impresionistiskā Smaidošā Bodo kundze (1923), kuras varone sapņo par sava buržuāziskā vīra nogalināšanu un romānu ar tenisa zvaigzni no sieviešu žurnāla lapaspusēm, ir nepārprotams feministiskās tradīcijas aizsākums, kamēr sirreālistiskā psihodrāma Gliemežvāks un priesteris (1928), ironiski stāstot par kāda priestera pārņemtību ar pretējo dzimumu, ir prelūdija pilnīgi jaunam virzienam, par kura pirmo filmu gan netaisni uzskatīs gadu vēlāk tapušo Bunjuela Andalūzijas suni. Šīs filmas ir apliecinājums, ka pēc ieilgušās stāstnieciskā kino uzvaras Francijā uzmanību guva režisori ar pilnīgi citu piedāvājumu - patiesu un tīru kinematogrāfisko baletu, kurā dzīve, kustība un ritms bija lielākās kaislības. Sekojot Dilakas novērtējumam, tikai šie parametri arī apzīmē pašu kino.

Programmā: 

La Souriante Madame BeudetSmaidošā Bodo kundze, 1922, 54 min

The Seashell and the ClergymanGliemežvāks un priesteris, 1928, 32 min, 35 mm